خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





مدل استفاده کاربران ایرانی و فرانسوی از اینترنت

    (نگاهی به آمارهای چند پژوهش میدانی در فرانسه و یافته های مقایسه ای یک تزدکتری درمیان دانشجویان دو کشور)

    یک شنبه هفته گذشته به همراه دکتر محمد آقاسی؛ رئیس مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران و محمد صادق افراسیابی؛ دبیر کل همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی در برنامه گفتگوی فرهنگی ساعت 20 رادیو گفتگو شرکت کردم و با عنایت به پژوهش های انجام گرفته در فرانسه و کشور مدل و الگوی استفاده کاربران فرانسوی و دانشجویان ایرانی و فرانسوی از اینترنت و شبکه های اجتماعی را به طور اجمال تشریح کردیم. از آنجایی که خبر منتشر شده در برخی رسانه ها دارای ایرادات و اشتباهاتی در ذکر نام محققان شرکت کننده در برنامه بود لذا در این یادداشت سعی خواهد شد ضمن بازخوانی مجدد آمارهای ارائه شده، اطلاعات دیگری از تحقیقات انجام شده در سالیان اخیر را نیز برای علاقمندان، پژوهشگران و اصحاب رسانه های جمعی بیان کند تا حق مطلب ادا شود. ضمن اینکه هدف از این برنامه ی رادیویی توجه دادن مخاطب به ضرورت افزایش سواد رسانه ای بود که در جای خود و در تحلیل دقیق تر برنامه بسیار مهم است.

    در این گفتگو پس از ارایه آمارهای توصیفی ازوضعیت کاربران شبکه های اجتماعی از سوی دکتر آغاسی در ابتدای برنامه، بنده نیز در پاسخ به الگوی استفاده کاربران فرانسوی آمارهایی به شرح ذیل ارایه کردم که در ادامه مرقوم می گردد:

    -بیشتر تحقیقات انجام شده در فرانسه برگروه نوجوانان متمرکز بوده است و این واقعیت نشان می دهد که والدین و واولیای تربیتی در فرانسه بیش از هر گروه سنی دیگر نگران سلامت واستفاده هایی هستند که این قشر را از هویت، خانواده و اهداف تحصیلی دور می سازد.

    -کشور فرانسه در میان کشورهای اروپایی از حیث میزان استفاده از اینترنت موقعیت میانه ای داشته و پس از آلمان، روسیه و انگلستان در اروپا جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است.

    -بر اساس یافته تحقیقی که در فرانسه انجام شد بیش از دو سوم فرانسویان به طور روزمره از اینترنت استفاده می کنند.

    -90درصد دانش آموختگان دانشگاه ها به  شیوه های مختلف از اینترنت استفاده می کنند.

    -در فرانسه کاربردهای تفننی و سرگرم کننده(گوش دادن موسیقی و بازی های آنلاین و..) و سپس کاربردهای معاشرتی و تعاملات اینترنتی در اولویت کاربران جوان فرانسوی است.

    - بر اساس تحقیقی، بیشترین وابستگی کاربران نوجوان فرانسوی به بازی های مجازی و آنلاین بوده است( فرنت).

    -رده سنی 18 تا 25 بیشترین استفاده و بهره برداری از اینترنت را در فرانسه  داشته است.

    -نزد جوانان فرانسوی، اینترنت در وهله اول به منزله ابزاری برای برقراری ارتباطات بین فردی بوده در حالیکه در میان نوجوانان این کشور بیشترین عامل وابستگی یا اعتیاد به اینترنت بازی های مجازی یا آنلاین بوده است.

    اهم نتایج تحقیق تز دکتری بنده که الگوی استفاده و وابستگی دانشجویان دو کشور اسلامی(ایران) و غیر اسلامی در اروپا(فرانسه) را در زمان تحقیق مورد مقایسه قرار داده (این مطالعه اولین پیمایش  تطبیقی گونه شناسی کاربران ایرانی و فرانسوی بوده که در سال 2012 نوع استفاده از اینترنت را در میان دانشجویان علوم انسانی دانشگاه تهران و دانشگاه لورن فرانسه را مورد بررسی قرار داده ) بدین شرح است:

    -دانشجویان فرانسوی  کمی بیش از دانشجویان ایرانی به منظور رفع نیازهای آموزشی و تحصیلی از اینترنت استفاده می کنند که به نظر می رسد دسترسی گسترده تر دانشجویان فرانسوی به گوشی های هوشمند، تبلت در زمان انجام تحقیق و وجود امکان استفاده از اینترنت پر سرعت و ایرلس در دانشگاه ها و خوابگاه ها در افزایش نرخ استفاده آنان موثر بوده است.

    -میزان رضایت دانشجویان فرانسوی از اینترنت  از همتایان ایرانی شان بیشتر بوده است(9 درصد در مقابل 15 درصد).

    -حدود 10 درصد از دانشجویان ایرانی  و فرانسوی به اینترنت وابستگی شدید داشته اند(دانشجویان ایرانی با اختلاف جزئی کمی بیشتر وابستگی نشان داده اند).

    - در مقایسه مقیاس های کلی استفاده از اینترنت 15 درصد از دانشجویان ایرانی کارکرد ارتباطی اینترنت را اولین اولویت خود بر شمردند در حالیکه 26 درصد دانشجویان فرانسوی این کارکرد را اولویت اولیه خود قلمداد کردند.

    -حدود 59 درصد دانشجویان ایرانی کارکرد اطلاعاتی اینترنت(جستجوی منابع عمومی و تخصصی، انتشار اطلاعات و ....) را اولین اولویت خود ذکر کردند در حالیکه تنها 9درصد دانشجویان فرانسوی این کارکرد را اولویت اول استفاده خود ارزیابی کردند.

    -نزد دانشجویان ایرانی کارکردهای اطلاعاتی، ارتباطی و سپس سرگرم کنندگی و تفننی به ترتیب کمترین تا بیشترین میزان از اوقات وقت کاربران را به خود اختصاص داده در حالیکه نزد دانشجویان فرانسوی کارکرد ارتباطی بیش از کارکرد اطلاعاتی کاربران را به خود مشغول داشته است.

    -دانشجویان فرانسوی به نسبت دانشجویان ایرانی 2 برابر بیشتر به وب سایت های خدماتی و تبلیغاتی مراجعه داشته اند(7/8 در مقابل 16 درصد).

    -والدین کاربران فرانسوی 2 برابر والدین کاربران ایرانی از اوقاتی که فرزندانشان در اینترنت به سر برده اند ابراز نارضایتی کرده اند(3/15 در مقابل 9/30)

    -حدود 9 درصد از کاربران ایرانی و فرانسوی کارکرد تفننی و سرگرمی اینترنت را سومین اولویت استفاده خود بر شمردند (3 درصد دانشجویان ایرانی استفاده به قصد تفنن و سرگرمی را آخرین کارکرد و حدود 7درصد از آنان اینگونه استفاده ها را اولین کارکرد خود بر شمردند).

     

     

     

     



     

    این مطلب تا کنون 9 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : دانشجویان ,استفاده ,اینترنت ,فرانسوی ,ایرانی ,کاربران ,دانشجویان ایرانی ,دانشجویان فرانسوی ,کاربران ایرانی ,اینترنت استفاده ,کاربران فرانسوی ,درصد دانشجویان ایرانی ,دانشجویان ایرانی کارکرد ,استفاده کاربران فرانسوی ,الگوی استفاده کاربران ,
    مدل استفاده کاربران ایرانی و فرانسوی از اینترنت

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده